Tilfældigt udvalgte skoler skal afprøve opgaverne til Folkeskolens Nationale Færdighedstest i 2024 og 2025. Det skal bidrage til at sikre, at de endelige test bliver gennemarbejdede og anvendelige til pædagogisk og faglig opfølgning.
Opgaverne er udarbejdet af testkommissioner, som består af personer fra forsknings- og vidensmiljøer og praktikere/lærere.
Afprøvningerne tester opgaverne, ikke eleverne
Formålet med afprøvningerne er ikke at teste eleverne, men at afprøve opgaverne.
Afprøvningerne hjælper Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, Styrelsen for It og Læring samt testkommissionerne med at forstå, hvad der fungerer i opgaverne, og hvad der skal laves om, før testene tages i brug.
Opgaverne skal afprøves tre gange på skoler i hele landet, inden Folkeskolens Nationale Færdighedstest tages i brug for første gang i efteråret 2026.
Afprøvning | Datoer |
---|---|
Pilotafprøvning 1 | Den 2. - 13. december 2024 (uge 49-50) |
Pilotafprøvning 2 | Den 31. marts - 11. april 2025 (uge 14-15) |
Endelig opgaveafprøvning | Den 20. - 31. oktober 2025 (uge 43-44) |
Skolerne får besked fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, hvis de er udtrukket og skal deltage i afprøvningen.
Pilotopgaveafprøvningerne skal sikre, at opgaverne fungerer for eleverne
Formålet med første og anden pilotopgaveafprøvning er at undersøge, hvordan opgaverne fungerer for eleverne. Opgaveafprøvningerne undersøger blandt andet
- om svarmulighederne er gode
- om opgaverne passer til klassetrinnets faglige niveau
- om der er eventuelle fejl i opgaverne, som skal rettes
Opgaverne i pilotopgaveafprøvningerne er ikke nødvendigvis de færdige opgaver. Pilotopgaveafprøvningerne giver testkommissionerne mulighed for at forbedre opgaverne inden den endelige opgaveafprøvning i oktober 2025. Opgaver kan fx forbedres ved at omformulere eller udskifte svarmuligheder, der ikke fungerer efter hensigten.
Afprøvningerne bidrager derudover også til at afprøve det it-system, som testene skal afvikles i.
Den endelige afprøvning skal kvalitetssikre testopgaverne
Formålet med den endelige opgaveafprøvning er at kvalitetssikre opgaverne i deres endelige form. Den endelige afprøvning bidrager også til vurderingen af, hvor mange opgaver der skal indgå i de endelige opgavesæt på de forskellige klassetrin.
Afprøvningerne skal sikre, at testene måler de tilsigtede færdigheder
Afprøvningerne bidrager til, at testkommissionerne kan videreudvikle, tilpasse og kvalificere de faglige rammeværk for testene. I de faglige rammeværk beskriver kommissionerne, hvilke færdigheder i fagene testene skal måle, og hvordan testene forventes at måle disse færdigheder. Det skal bidrage til, at testene bliver et anvendeligt evalueringsredskab til pædagogisk og faglig opfølgning.
Nyt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen
Folkeskolens Nationale Færdighedstest er et af mange initiativer under den politiske aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen.
Tilsammen har de forskellige initiativer til formål at styrke evalueringskulturen i folkeskolen ved at
- bidrage til løbende evaluering og feedback til alle elever
- bidrage til, at der følges op på elever, der oplever udfordringer
- styrke den enkelte skole og det lokale skolevæsens evalueringskapacitet.
Aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen blev indgået af Folkeskoleforligskredsen i efteråret 2021 efter en tæt dialog med folkeskolens parter i Sammen om Skolen.